گیاهی ترین گیاهی ترین AnzanDigital فروشگاه
خانه / جامعه شناسی / ورشکستگی در سیاست‌گذاری

ورشکستگی در سیاست‌گذاری

علاءالدین بروجردی نماینده پرسابقه مجلس گفته است «بحران آب عملاً وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.» همین دیروز درباره کیفیت قانون‌نویسی در ویرایش هشتم «پیش‌نویس قانون جامع آب ایران» نوشتم (نگاه کنید به: https://t.me/fazeli_mohammad/1082) و بنابراین خیلی تعجب نمی‌کنم که نماینده مجلس از این خبر بدهد که مجلس پیش از همه اقداماتی که می‌توانسته است انجام دهد، کمیته امنیتی برای مسأله آب تشکیل داده است. مجلس می‌توانست حداقل اقدامات زیر را انجام دهد:

🔹 تقاضای تدوین یک گزارش ملی درباره وضعیت آب کشور، علل بروز وضع فعلی، سناریوهای آینده، اصلاحات ضروری در بازه‌های زمانی مختلف، و تحلیل نظام حکمرانی آب. (قبلا درباره ضرورت این گزارش نوشته‌ام. نگاه کنید به: http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=61532)

🔹 تقاضای بررسی تطبیقی نظام‌های حکمرانی و مدیریت منابع آب در کشورهای مختلف توسط مرکز پژوهش‌های مجلس٫ (مرکز پژوهش‌های مجلس در آبانماه ۱۳۹۱ گزارشی با عنوان «بررسی تطبیقی و آسیب شناسی ساختار حاکمیتی مدیریت آب در ایران وارائه ساختار مطلوب» منتشر کرده است اما نه آن‌چنان مطالعه مقایسه‌ای است که به‌کار آید. مقایسه کنید با انتشارات بانک جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی درباره مدیریت منابع آبی و حقوق آب در کشورهای مختلف تا تفاوت آشکار شود.)

🔹 تشکیل کمیته یا کارگروه ویژه برای همکاری با وزارت نیرو و دستگاه‌های مسئول برای تدوین سریع‌تر قانون جامع منابع آب و ساماندهی به وضعیت حقوقی آب متناسب با مقتضیات کشور.

🔹 ارائه طرح یا درخواست ارائه لوایحی برای اثربخش کردن مطالعات ارزیابی محیط‌زیستی و ارزیابی تأثیرات اجتماعی اقدامات در مدیریت منابع آب برای ممانعت از تبدیل شدن مسائل محیط‌زیستی و اجتماعی به مسائل امنیتی.

 


🔹 ارائه درخواست تحقیق و تفحص از وزارت نیرو برای شفاف شدن فرایندهای منجر به سوء مدیریت منابع آب و پیدایش وضعیت بحرانی فعلی در منابع آب ایران (البته تحقیق و تفحص برای اصلاح فرایندها و نه مچ‌گیری و تحت فشار قرار دادن وزیر و وزارتخانه برای پذیرش خواسته‌های نمایندگان).

🔹 ارائه سؤالات کارشناسی و شفاف‌کننده از وزیر درباره عملکرد وزارتخانه در سطح ملی (و نه بابت تن ندادن به خرده‌فرمایش‌های نمایندگان بابت اقدامات در حوزه‌های انتخابیه‌شان)، شفاف کردن آمار و اطلاعات عملکرد بخش آب کشور در همه ابعاد، و دریافت برنامه وزارتخانه برای اصلاحات.

🔹 تلاش جدی برای تطبیق دادن برنامه ششم با ملاحظات توسعه پایدار، تغییر اقلیم و متناسب ساختن تکالیف توسعه‌ای بار شده بر برنامه ششم برای توسعه – بالاخص در بخش کشاورزی – با ظرفیت‌های محیط‌زیستی کشور.

🔹 تلاش برای ارائه تفسیری متناسب با ظرفیت اکولوژیک کشور از خودکفایی در کشاورزی در قالب قوانین و بالاخص برنامه ششم توسعه.

فهرست اقدامات بایسته و شایسته‌ای را که مجلس می‌توانسته است در اولویت اقدام قرار دهد، می‌توان با یک جلسه کارشناسی بسیار طولانی‌تر کرد، اما عده‌ای فقط به فکرشان رسیده است کمیته امنیتی برای مسأله آب تشکیل دهند. مسأله را زمانی انکار می‌کردند و حال یکباره امنیتی می‌کنند. آیا این چیزی غیر از «ورشکستی در سیاست‌گذاری» است. ما با این سطح از کیفیت سیاست‌گذاری چه احتیاجی به دشمنی داعش یا ترامپ داریم؟
(این متن را اگر می‌پسندید، برای دیگران هم ارسال کنید.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *